Dienstag, 12. Oktober 2010

Aaron Sorkin verteidigt seine Darstellung von Frauen in "The Social Network"

The Social Network beginnt mit den Ereignissen, die zur Schöpfung Facebooks geführt haben. Betrunken, zornig und ohne jeglichen Funken von objektiver Selbstreflexion oder Sozialkompetenz bloggt Mark Zuckerberg darüber, wie scheiße seine Ex-Freundin ist, ach Quatsch, dass nahezu alle Frauen generell scheiße sind. Das veranlasste mich auch zu einer Kurzzusammenfassung der Facebook-Gründung (siehe hier), die aber (wohl weil sie noch vor dem breiten deutschen Kinostart online ging und so nicht verständlich war, worauf ich anspiele) in den Kommentaren eher fragende Leser hinterließ.Nun, der simple Fakt ist: Facebook entstand aus einer misogynen Schimpftirade. Darauf kann man ja mal hinweisen. Die Hauptthemen des Drehbuchautors Aaron Sorkin sind zwar Freundschaft, Habsucht und Ehrgeiz, doch der Frauen objektifizierende Grad der Handlung ist anscheinend trotzdem hoch genug, um für Kontroversen zu sorgen. Manche Kritiker warfen The Social Network, dem Autoren Sorkin und Regisseur David Fincher eine frauenfeindliche Haltung vor. Was ich nicht nachvollziehen kann.

Ja, die Frauen in The Social Network werden hauptsächlich als Objekte betrachtet. Zuckerbergs Ex kann seine Arroganz nicht ausstehen, wird dafür zutiefst im Internet beleidigt. Es gibt im Film sexgeile Groupies zu sehen und Praktikantinnen, die sich von den Jungs in den Drogenrausch quatschen lassen. Ist deswegen der Autor ein Chauvi? Nein! Man kann nicht die Darstellung der Frauen einfach aus dem Kontext reißen und als feindlich bezeichnen. Dass Zuckerberg, der nicht gerade der strahlende Vorzeigeheld ist, kein Frauenbild hat, das auf seiner Augenhöhe liegt, sollte nicht auf die Filmemacher übertragen werden.

Awards Daily fand nun eine Stellungnahme im Internet, die Sorkin zugeschrieben wird. Man weiß es nie hundertprozentig, aber sie soll wohl authentisch sein. Und selbst wenn nicht, so trifft sie weiterhin den Kern der Frauendarstellung in The Social Network:
It’s not hard to understand how bright women could be appalled by what they saw in the movie but you have to understand that that was the very specific world I was writing about. Women are both prizes an equal. Mark’s blogging that we hear in voiceover as he drinks, hacks, creates Facemash and dreams of the kind of party he’s sure he’s missing, came directly from Mark’s blog. With the exception of doing some cuts and tightening (and I can promise you that nothing that I cut would have changed your perception of the people or the trajectory of the story by even an inch) I used Mark’s blog verbatim. Mark said, “Erica Albright’s a bitch” (Erica isn’t her real name–I changed three names in the movie when there was no need to embarrass anyone further), “Do you think that’s because all B.U. girls are bitches?” Facebook was born during a night of incredibly misogyny. The idea of comparing women to farm animals, and then to each other, based on their looks and then publicly ranking them. It was a revenge stunt, aimed first at the woman who’d most recently broke his heart (who should get some kind of medal for not breaking his head) and then at the entire female population of Harvard.
More generally, I was writing about a very angry and deeply misogynistic group of people. These aren’t the cuddly nerds we made movies about in the 80′s. They’re very angry that the cheerleader still wants to go out with the quarterback instead of the men (boys) who are running the universe right now. The women they surround themselves with aren’t women who challenge them (and frankly, no woman who could challenge them would be interested in being anywhere near them.)
And this very disturbing attitude toward women isn’t just confined to the guys who can’t get dates.
I didn’t invent the “F–k Truck”, it’s real–and the men (boys) at the final clubs think it’s what they deserve for being who they are. (It’s only fair to note that the women–bussed in from other schools for the “hot” parties, wait on line to get on that bus without anyone pointing guns at their heads.)
These women–whether it’s the girls who are happy to take their clothes off and dance for the boys or Eduardo’s psycho-girlfriend are real. I mean REALLY real. (In the case of Christy, Eduardo’s girlfriend so beautifully played by Brenda Song, I conflated two characters–again I hope you’ll trust me that doing that did nothing to alter our take on the events. Christy was the second of three characters whose name I changed.)
I invented two characters–one was Rashida Jones’s “Marylin”, the youngest lawyer on the team and a far cry from the other women we see in the movie. She’s plainly serious, competent and, when asked, has no problem speaking the truth as she sees it to Mark. The other was Gretchen, Eduardo’s lawyer (in reality there was a large team of litigators who all took turns deposing witnesses but I wanted us to become familiar with just one person–a woman, who, again, is nobody’s trophy.
And Rooney Mara’s Erica’s a class act.
I wish I could go door to door and make this explanation/apology to any woman offended by the things you’ve pointed out but obviously that’s unrealistic so I thought the least I could do was speak directly to you.
Kann man so unterschreiben. Nicht alle Frauen in The Social Network sind Zicken oder leicht zu habende Partymädchen. Bei all diesen Figuren darf man nicht vergessen, dass eine Frau innerhalb weniger Sekunden der Hauptfigur einen Großteil ihrer Sympathien entreißt und dass die negativen Stereotypen existieren. Dass sie in einem Umfeld, wie dem der Filmhandlung, verstärkt vorkommen, wen überrascht das?

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